Ismerd meg az Xpeng-et, a legújabb kínai elektromos autómárkát, amely most érkezik az EU-ba. A vállalat tervezésében szoftverközpontú megközelítést alkalmaz, és kutatás-fejlesztési részlege a 15 000 fős munkaerő 40%-át alkotja. Ez kifizetődőnek bizonyult; a márka 800 V-os SEPA 2.0 platformja már befektetőket vonzott Wolfsburgból, és együtt dolgoznak a B kategóriás intelligens elektromos járművek fejlesztésén.
Mielőtt azonban mindez valósággá válik, itt van a G6. Nem meglepő, hogy egy közepes méretű elektromos SUV-ról van szó, de az Xpeng nem hibáztatható azért, hogy meglovagolja ezt a hullámot. Az Xpenget talán hibáztathatnánk azért, mert a G6-ot „ultragyorsan tölthető intelligens kupé SUV”-ként hirdeti, de erről később.
Dániában, Norvégiában, Svédországban és Hollandiában már nyitva vannak a rendelési könyvek, az Egyesült Királyságban pedig az év végéig elérhető lesz a G6. Addig is, a vadonatúj Xpeng G6 SUV-t vezettük holland utakon.
Első benyomás
- Előnyök: rengeteg alapfelszereltség, versenyképes árképzés, megfizethető induláskor.
- Hátrányok: nem túl élvezetes vezetési élmény, nem intuitív felhasználói felület, a kereskedés és támogatás ismeretlen.
Mi a helyzet?
Ahol az Xpeng már kapható Európában, a G6-hoz két másik modell is csatlakozik: a P7 limuzin és a nagyobb G9 SUV. A számokból látszik, hogy a G6 a legkisebb a SUV-ok között, de célja, hogy több helyet kínáljon, mint a P5. A 4,75 méter hosszú, 1,92 méter széles és 1,65 méter magas jármű tökéletesen illeszkedik a közepes méretű elektromos járművek kategóriájába.
Az Xpeng szerint a G6 sok inspirációt merít a sci-fi fantázia világából, de vitathatatlanul többet merít a legjobb elektromos SUV-ok közül. Első pillantásra a DRL-jei kissé Hyundai Konára vagy Li Auto Megára emlékeztetnek, míg a közvetlenül alattuk lévő fénycsoportokban a stuttgarti Macan stílusa köszön vissza. Oldalról a Mazda és a Tesla hatása látható, hátul pedig kicsit F-Pace-es beütésű.
Az Xpeng mindenesetre jó megjelenésű autó, még a szembetűnő Fiery Orange színben is, amelyben teszteltük. A kevésbé hivalkodó vásárlók grafitszürke, éjfekete és ezüstfagyos színek közül választhatnak, külön költség nélkül.
Milyen specifikációkat kínál az Xpeng G6?
A kínálat három modellt tartalmaz, amelyek elemméret szerint vannak csoportosítva. A belépő szintű Standard verzió 66 kWh-s LFP akkumulátorral van felszerelve, amely csak a hátsó tengelyt hajtja meg, 190 kW-os (262 lóerős) teljesítménnyel és 325 Nm forgatónyomatékkal. A gyorsulása 0-100 km/h-ra 6,9 másodpercet vesz igénybe. A következő lépés az RWD Long Range modell, amely egy 87,5 kWh-s NCM akkumulátort használ, 210 kW-os (290 lóerős) teljesítménnyel és 325 Nm nyomatékkal, és 6,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t.
A csúcskategóriás AWD Performance modell két motorral és a nagyobb akkumulátorral rendelkezik, 350 kW-os (483 lóerős) kombinált teljesítményt nyújtva 487 Nm nyomatékkal. Ez a változat mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/h-ra. Mindegyik verzió végsebessége 200 km/h-ra van korlátozva.
Hatótáv és töltés
Az Xpeng G6 lenyűgöző WLTP-adatokkal rendelkezik. A Standard verzió 434 kilométeres, a hosszú hatótávú modell 566 kilométeres hatótávval bír, míg a csúcskategóriás változat 550 kilométert ér el az extra motorok és teljesítmény ellenére. Tesztünk során az AWD autóval 100 km-enként 17,7 kWh fogyasztást mértünk.
Az Xpeng 800 V-os akkumulátorrendszere gyors töltést tesz lehetővé. A 280 kW-os egyenáramú töltés révén a 10-80%-os töltés mindössze tíz percet vesz igénybe, ha az akkumulátor előkondicionált.
Hogyan vezethető?
Az utak simák voltak, de nem igazán kihívást jelentőek. A szigorú sebességkorlátozások és a domborzat hiánya miatt nem tudtuk alaposan tesztelni az Xpeng kezelhetőségét, de az autó kanyarodási képességei nem voltak kiemelkedőek. Négy vezetési mód közül választhatunk: Normál, Sport, Eco és All-terrain. A G6 minden módban kissé mesterségesnek tűnt a kanyarokban, ami csökkentette a magabiztosságot a szűk utcákon. A fékezés hasonlóan középszerű volt, nem rossz, de hiányzott a pedálérzet.
Az autó karosszériája stabil maradt az utakon, de a G6 fő erőssége az egyenes vonalú gyorsulás. A papíron megadott körülbelül négy másodperces gyorsulás lenyűgöző élményt nyújt vezetés közben. A Sport mód bekapcsolása után az autópályára hajtva az autó digitális kijelzője gyorsan váltogatja a sebességeket. Bár nem olyan brutális, mint néhány más elektromos autó, az Xpeng tapadása elég volt ahhoz, hogy az AWD modellünk vizes útjain is stabil maradjon. Az agresszív kipörgésgátló rendszer mindent kontroll alatt tartott.
Négy regenerációs mód áll rendelkezésre: könnyű, közepes, magas és X-pedál mód. Sport módban a G6 majdnem olyan intenzíven lassul, mint amilyen gyorsul. Ez egy olyan vezetési élmény, amely az új elektromos járművek korában egyre elterjedtebb.
Milyen a belső tér?
A G6 nagy képernyőkkel és kifinomult megjelenéssel rendelkezik, prémium érzetet keltve. A középső konzolon egy 14,96 hüvelykes érintőképernyő található, míg a vezető egy 10,2 hüvelykes kijelzőt kap. Az utóbbi adatvédelmi technológiát használ, így az utas nem láthatja a tartalmát. Az olyan apróságok, mint a kettős, szellőztetett 50 W-os vezeték nélküli töltőpárnák és a hatalmas panorámatető világossá teszik az utasteret. Hátul ülve kényelmesen elfértem a 6’2-es magasságommal is.
Az Xpeng dizájnja elegáns, de néhány műanyag részlet elárulja a megfizethető árat. Az Xmart operációs rendszer látványos, de bonyolult a navigálása. A hangfelismerés jobb, mint vártuk, de nem tökéletes.
Vásárlás előtt
Az Xpeng G6 az év vége előtt kerül az Egyesült Királyságba. A vásárlók három modell közül választhatnak, a szín kiválasztása után minden más alapfelszereltség. Minden G6 20 colos felniket, hatalmas napfénytetőt, állítható fűthető és szellőző első üléseket, valamint fűtött kormányt tartalmaz. A hőszivattyú és a 960 W-os, 18 hangszórós audiorendszer szintén alapfelszereltség.
Az Xpeng fő versenytársa a Tesla Model Y, és körülbelül 18 millió forintért hasonló élményt kínál, de alacsonyabb áron. Bár a belső műanyagok kemények és a szoftver nem olyan intuitív, a G6 mégis minőségi és jó vezetési élményt nyújt.
Ítélet
Az Xpeng G6 büszke a technológiájára, és ezt az autó is tükrözi. Gyors töltés, hosszú alapfelszereltséglista és lenyűgöző WLTP-adatok jellemzik. Bár a vezetési élmény nem annyira magával ragadó, a G6 szinte minden elvárást teljesít ebben a szegmensben, és mindezt alacsonyabb áron kínálja, mint a versenytársak.
Az Xpeng nagy feladat előtt áll, hogy meggyőzze a vásárlókat a márkakereskedési hálózatáról és a töltési megoldásairól. Az új márka bevezetéseként még kérdéses, hogy a G6 képes lesz-e kiemelkedni a zsúfolt elektromos járművek piacán.