Részecskeszűrő tisztítása házilag

Részecskeszűrő tisztítása házilag

A dízel részecskeszűrő az a hely, ahol a korom és a hamu összegyűlik a dízel károsanyag-kibocsátó rendszerében. Ha nem tisztítja rendszeresen a részecskeszűrőt, több százezer forintba kerülhet a nem tervezett leállások és javítások miatt. A részecskeszűrő tisztítása házilag is lehetséges, így ismertetjük a lehetőségeket.

Miért kell a DPF-eket tisztítani?

A DPF (dízel részecskeszűrő) szűrőt úgy tervezték, hogy felfogja és oxidálja a kormot (nem elégett üzemanyag/kenőolaj), és alakítsa hamuvá. A hamut a szűrő hátuljára tolja és ott tárolja, mely idővel felhalmozódik, és el kell távolítani. Mivel néhány új részecskeszűrő ára fél millió forint fölé emelkedik, a rutin karbantartás kulcsfontosságú a részecskeszűrő minden szempontból. Proaktív módon a szervizelési időközökben csökkenti az állásidőt, a szervizköltségeket, valamint növeli a rendszer megfelelő működését és a nyereséget. Ezért fontos a szűrők rendszeres tisztítása és karbantartása, nemcsak a szűrő működőképességének megőrzése, hanem az üzemanyag-megtakarítás és a motor védelme érdekében is.

DPF regeneráció

Egy tökéletes világban a DPF szűrők regenerációs ciklusaikat a gépkocsik hajtják végre és nincs szükség részecskeszűrő tisztításra. De nem élünk tökéletes világban. A túlzott alapjárati, hideg és súlyos üzemi ciklusok, még egy törött kipufogócső is gátolhatja a autó regenerálódását. A történelem bebizonyította, hogy a regeneráció önmagában nem hoz egyenletes eredményt, ezért a részecskeszűrők rendszeres tisztítása szükséges.

Ezenkívül a legtöbb vezető utángyártott gyártó a hamumentesítésen kívül sütési ciklust is igényel a rendszer megfelelő tisztításához. A DES kiküszöböli a DPF-tisztítás és -karbantartás találgatásait, hogy minden alkalommal egyenletes eredményeket biztosítson.

Amit a DPF-tisztításról tudni kell

A dízel részecskeszűrő tisztításának két elsődleges módja van.

Az egyik a termikus tisztítási eljárást gyakran „sütésnek és fúvásnak” is nevezik, és a DPF-szűrő sütőben történő sütését foglalja magában, amely oxidálja a kormot, és levegővel kényszeríti ki a hamut a szűrőből.

A másik a vizes eljárás, amely során felületaktív anyagot használnak a hamurészecskék körülvéve, hogy a víz könnyen ki tudja mosni a hamut a részecskeszűrő hordozójából. A DPF ezután egy speciális szárítószekrényben megszárad, és a megfelelő felszereléssel körülbelül 2 óra múlva újra beszerelhető.

A részecskeszűrő tisztítása házilag is lehetséges?

Nem ajánlott otthon megkísérelni a DPF tisztítását. Hallottunk olyan történetekről, amikor a járműtulajdonosok tisztítószert és magasnyomású mosót használnak, de ez nem fogja megfelelően kitisztítani a szűrőt, és nagyobb valószínűséggel károsítja azt, és ki kell cserélni a dízel részecskeszűrőt.

Milyen gyakran kell tisztítani a DPF szűrőt?

Ha többnyire autópályán vezet, akkor sokkal tovább bírja a részecskeszűrő a takarítások között, mint az, aki sokat indít és megáll, vagy városban közlekedik. Ennek az az oka, hogy a DPF szűrő regenerálása hatékonyabb, ha a motor magasabb hőmérsékleten üzemel. Ezek a magasabb hőmérsékletek akkor érhetők el, ha autópályán halad, így sok gépkocsi soha nem éri el a DPF megfelelő regenerálásához szükséges hőmérsékletet.
Ezért azt javasoljuk, hogy a legtöbb dízel károsanyag-kibocsátó rendszerrel rendelkező autó részecskeszűrőjét 75 000–100 000 kilométerenként vagy évente egyszer tisztítsa meg, attól függően, hogy melyik következik be előbb. Ez megakadályozza, hogy a hamu annyira megkeményedjen, hogy azt nehéz legyen eltávolítani. Ha elhalasztja a dízel részecskeszűrő rendszeres tisztítását, megnő annak esélye, hogy csere dízel részecskeszűrőre lesz szükség.

Kapcsolódó bejegyzések