A Tesla önvezető rendszere és az európai kihívások

A Tesla önvezető rendszere és az európai kihívások

A Tesla Full Self-Driving (FSD) technológiája készen áll az európai bevezetésre a cég szerint, ugyanakkor az uniós hatóságok szigorúbb feltételeket szabnak. A Tesla látványos videókat tett közzé, amelyeken az FSD sofőr nélküli közlekedést mutat be Róma és Párizs forgalmas utcáin, ám az engedélyezési folyamat még hosszú utat kell, hogy bejárjon.

A szabályozási akadályok

Elon Musk állítása szerint az FSD már bizonyította megbízhatóságát, és csak a hatóságok lassú döntéshozatala gátolja a piacra lépést. A holland RDW és az EU jóváhagyási rendszere döntő szerepet játszik abban, hogy az FSD mikor válhat elérhetővé. A folyamatot nehezíti, hogy az EU részletes, európai körülményekre szabott teszteredményeket vár a rendszertől.

Európai és amerikai különbségek

Az Egyesült Államokban az FSD公開 béta formában működik, míg Európában csak 2-es szintű vezetéstámogató rendszerek engedélyezettek. Jelenleg a Mercedes az egyetlen gyártó, amely:

  • 3-as szintű rendszert vezetett be Németországban,
  • csak autópályákon, korlátozott körülmények között,
  • Lidar és redundáns biztonsági rendszerek használatával.

A Tesla ezzel szemben kizárólag kamerákra épülő megközelítést alkalmaz, ami kérdéseket vet fel a szabályozók körében.

Az engedélyezés kilátásai

Az EU aggályai a Tesla FSD-jével kapcsolatban több tényezőre vezethetők vissza:

  • A rendszer főként amerikai környezetben lett tesztelve,
  • A kamerákra épülő technológia megbízhatósága vitatott,
  • A felelősségi kérdések még nem tisztázottak.

Ezek miatt az FSD európai bevezetése valószínűleg elhúzódik, és 2025-ben nem várható széles körű alkalmazása, amint azt az insideevs.com is kiemeli. A Tesla ugyanakkor továbbfejleszti rendszerét, hogy megfeleljen az európai előírásoknak.