A legtöbb sofőrnek nem okoz gondot annak eldöntése, hogy mikor kell olajat cserélni, és hogyan válasszon megfelelőt motorolajat autója motorjához. A motorolaj jelölések már nagyobb problémát jelentenek. Ezt az útmutatót azért hoztuk létre, hogy mindenki könnyedén eligazodjon a motorolajok világában.
Motorolaj viszkozitási osztályozása (SAE)
A SAE, Society of Automotive Engineers létrehozta a motorolajok viszkozitásának osztályozását, amely segít meghatározni az olaj vastagságát. A SAE 14 viszkozitási osztályt különböztet meg – 6 téli, W betű előtti számmal (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) és 8 nyári osztályt W betű utáni számmal (W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60).
Vegyük példának a 10W 40 motorolajat. Az első karakter mindig öttel osztható. Ez az alacsonyabb hőmérsékletet jelzi, amelyen az olaj megvédheti a motort még hidegindítás esetén is. A kiindulási pont: -35 °C, tehát a kenőanyag a példában szereplő hőmérsékletig, azaz -25 °C-ig nyújt védelmet. A második karakter, a W, az angol „winter” (tél) szót szimbolizálja. Az utolsó karakter pedig az olaj áramlási tulajdonságát írja le normál körülmények között. Minél magasabb az érték, annál előnyösebb az áramlási képesség.
Motorolaj minőségi osztályozás (API)
Az API, az American Petroleum Institute, létrehozta a motorolajok minőségi osztályozását. Az alapvető felosztás itt a benzinmotorokra („S” betűvel jelölt olajokra) és a dízelmotorokra („C”) vonatkozik.
Mindig egy betű követi, ami itt azt jelenti, hogy az adott motor típusához tartozik, majd egy második betű, amely az üzemi folyadék megfelelő színvonalát jelzi. Fontos, hogy minél több betű van az ábécében, annál magasabb és újabb az olajszabvány, így az osztálya is jobb, pl. SN> SL, SL> SG, CI> CS stb.
Ezen kívül a dízelolajok esetében motoroknál is vannak alszabványok, amelyek betűkombináció után fordulnak elő és számokkal vannak megadva, pl. CF-2, CH-4, CJ-4.
Az autó motorjához való olaj vásárlásakor mindig használhat magasabb színvonalú és jobb paraméterekkel rendelkező olajat, mint amelyre a motort tervezték, de csak a „szomszédos” szabványok szerint (pl. SN olaj SM helyett).
Az alacsonyabb szabványú olajjal való utántöltés (gyengébb paraméterek) gyorsabb kopáshoz vagy akár a tápegység károsodásához is vezethet. Hasonló hatás érhető el, ha az új szabványoknak megfelelő olajokat adják a régebbi egységekhez, pl. SG helyett SN olajat.
Minőségi olajok benzinmotorokhoz
- SG – főleg 1993 előtt gyártott autókhoz; jó paramétereket garantálnak a kopásállóság, a tartósság és a szennyeződés elleni védelem tekintetében.
- SH – 1993-ban bevezetett szabvány, főként az 1996 előtt gyártott autókra; az SG szabványhoz közeli értékek.
- SJ – 1996-ban vezették be; 2001 előtt gyártott autók esetében; alacsonyabb foszfortartalmat és kisebb párolgást igényel az SH osztályhoz képest.
- SL – 2001-ben vezették be; 2004 előtt gyártott motorral rendelkező autók esetében; magasabb határértékek az iszapra, ha magas hőmérsékleten működnek, mint az SJ szabványban.
- SM – 2004-ben vezették be; jobb oxidációállósági paraméterek; megakadályozza a szennyeződések felhalmozódását; nagyobb kenési teljesítmény alacsony hőmérsékleten.
- SN – 2010-ben vezették be; a turbófeltöltők és a dugattyúk jobb védelme magas hőmérsékleten; kevesebb ülepedés és üzemanyag-takarékosság.
Olajminőségi osztályok dízelmotorokhoz
- CC – könnyű dízelmotorokhoz; megakadályozza a magas hőmérsékletű működés során keletkező szennyeződések felhalmozódását.
- CD – erősen hajtott négyütemű dízelmotorokhoz; adalékokkal, amelyek megakadályozzák a kopást és a lerakódások felhalmozódását.
- CD-II – kétütemű dízelmotorokhoz.
- CE – alacsonyabb osztályú motorokhoz, amelyek nagy terhelés mellett működnek.
- CF-4 – jobb szabvány, mint a CE a dugattyúk kopása és szennyeződése szempontjából.
- CF-2 – kétütemű dízelmotorokhoz CD-II olajok helyett.
- CF – a CD-szabvány cseréje rossz minőségű üzemanyagot használó motoroknál.
- CG-4 – a CD osztály helyett alacsony károsanyag-kibocsátású készülékekhez.
- CE és CF-4; osztály megfelel az 1994-es emissziós követelményeknek.
- CH-4 – olyan amerikai dízelmotorokhoz, amelyek kis mennyiségű mérgező kipufogót bocsátanak ki; 1998-tól megfelel a kipufogógáz-kibocsátási követelményeknek; a CD osztály helyettesítése.
- CE, CF-4 és CG-4; 1998-ban vezették be.
- CI-4 – 1998-ban vezették be kis mennyiségű kipufogógázt termelő egységeknél (különösen az EGR kipufogógáz-visszavezetéssel rendelkező motoroknál); 2004-től megfelel a kipufogógáz-kibocsátásra vonatkozó követelményeknek; CD, CE, CF-4, CG-4 és CH-4 osztályok helyettesítése; 2002-ben vezették be.
- CJ-4 – fokozott kipufogótisztaságú dízelmotorokhoz részecskeszűrővel, DPF-el vagy EGR-rendszerrel; a CI-4 osztály helyett; 2006-ban vezették be.
ACEA motorolaj minőségi osztályozás
A motorolaj jelölések tekintetében az API besorolás mellett egyes autógyártók, köztük a Caterpillar, a Mercedes-Benz, a Ford, a General Motors, a Mack, az MAN, a Volkswagen és a Volvo saját tesztjeik alapján határozzák meg az olaj minőségét. Az ACEA (European Association of Automotive Manufacturers) 1996-ban hozta létre osztályozását. Az ACEA szerinti olajminőségi osztályok felosztása három alapvető csoportot különböztet meg:
1. A/B – Személygépkocsik és kishaszonjárművek benzin- és dízelmotorjaihoz
- A1/B1 – alacsony súrlódású és alacsony viszkozitású olajokat használó benzin- és dízelmotorokhoz (HTHS magas hőmérsékletű viszkozitás 2,6 – 3,5 mPas [pascal per másodperc]).
- A3/B3 – nehéz körülmények között üzemeltetett benzin- és dízelmotorokhoz, valamint az olajcserék között megnövelt futásteljesítménnyel; állandó viszkozitási indexszel és magas paraméterekkel rendelkeznek.
- A3/B4 – benzinmotorokhoz és közvetlen befecskendezéses dízelmotorokhoz; állandó viszkozitási index; magas paraméterek; az A3 / B3 osztály helyettesítésére is.
- A5/B5 – benzin- és dízelmotorokhoz, amelyek cseréje között megnövelt futásteljesítménnyel rendelkeznek, és alacsony súrlódású és alacsony viszkozitású olajokat használnak (HTHS 2,9 – 3,5 mPas); magas paraméterek és állandó viszkozitási index.
2. C – „alacsony nedvtartalmú” olajok vagy alacsony hamutartalmú olajok; az új kipufogógáz-tisztasági szabványokhoz igazított autók benzin- és dízelmotorjaihoz
Érdemes külön bekezdést szentelni az ACEA szerint „C” betűvel jelölt ökológiai olajoknak, mert ezen a listán ez a legfontosabb osztály. Ezek alacsony hamutartalmú olajok, amelyekre a részecskeszűrővel és a legkorszerűbb katalizátorrendszerrel felszerelt autók minden tulajdonosának oda kell figyelnie.
Jellemzőjük az égés során képződő kis mennyiségű szulfátos hamu. Ennek eredményeként kevesebb hamu rakódik le a DPF szűrőben vagy a katalizátorban, ami lassabban tömíti el. Ezen olajok használatával ezeknek a drága járműalkatrészeknek az élettartama automatikusan meghosszabbodik.
A „Low SAPS” elnevezésük az angol Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur szóból származik a motorra és az ökológiára veszélyes vegyületek, tehát a szulfáthamu (SA) és foszfor (P) és kén (S) vegyületek kezdőbetűiből.
- C1 – DPF-vel vagy katalizátorral felszerelt benzin- és dízelmotorokhoz, amelyekben alacsony súrlódási együtthatójú és alacsony viszkozitású (HTHS nagyobb, mint 2,9 mPas) SAPS olajok szükségesek; állandó viszkozitási index; magas paraméterek, meghosszabbítja a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, üzemanyagot takarít meg.
- C2 – DPF szűrővel vagy katalizátorral felszerelt benzin- és dízelmotorokhoz (meghosszabbítja élettartamukat), amelyek alacsony viszkozitású (2,9 mPas-nál nagyobb HTHS) olajokat és alacsony súrlódási együtthatót igényelnek; csökkenti az égést.
- C3 – katalizátorral vagy DPF-fel felszerelt benzin- és dízelmotorokhoz (meghosszabbítják élettartamukat), de HTHS viszkozitási követelmény nélkül.
- C4 – katalizátorral vagy DPF-fel felszerelt benzin- és dízelmotorokhoz (meghosszabbítják élettartamukat), 3,5 mPas HTHS viszkozitási követelmény mellett.
3. E – teherautókban használt dízelmotorok olajai
Áttekintés
Ebben a motorolaj jelölések útmutatóban a motorolajok viszkozitási osztályait (SAE szerint) és minőségi osztályait (API és ACEA szerint) mutattuk be. Most sokkal egyértelműbbnek kell lennie az osztályokra és normákra való felosztásuknak.
Jelenleg a modern technológiával teli autók és a kipufogógáz-kibocsátási normákra „allergiás” gyártók korában különös figyelmet kell fordítani a Low SAPS olajokra, amelyek anélkül, hogy a motort károsodásnak tennék ki, fontos szerepet játszanak a katalizátorok és a részecskeszűrők élettartamának meghosszabbításában.