Az üzemanyag szennyeződése sokféleképpen érezhető, különösen a motor vagy a berendezés mechanikai működőképességében. E tünetek némelyike gyakran észrevétlen marad, vagy figyelmen kívül maradnak a diesel porlasztó hiba jelei, míg más tünetek súlyosak lehetnek, és lehetetlen figyelmen kívül hagyni.
Ezeknek a hibáknak a javítása nemcsak rendkívül költséges lehet, de ezek a katasztrofális meghibásodások veszélyesek is lehetnek, különösen, ha úton vagy nagy sebességnél fordulnak elő.
Szerencsére sok ilyen meghibásodás megelőzhető gyakori üzemanyagtesztekkel és megelőző megoldások bevezetésével. Ebben a cikkben a dízelüzemanyag-szennyeződés minden típusának tüneteivel, okaival, tesztelésével és megoldásaival foglalkozunk.
Az üzemanyag-szennyeződés tünetei
Ne hagyja figyelmen kívül a motorellenőrző lámpát. Sokan voltak vagy ismertek valakit, aki olyan helyzetben volt, hogy a „motor ellenőrzése” lámpa látszólag a semmiből kigyullad a járművében. Eleinte aggódva lelassítják a vezetést, hátha éreznek valami különbséget a jármű működésében.
Furcsa módon ez nem érződik másként, mint korábban – így elhitetik magukat, hogy valószínűleg nem másról van szó, mint hogy az autó vagy a teherautó kicsit finomabb. Először eltelik néhány nap, majd néhány hónap. A lámpa továbbra is ég, és mivel a jármű nem érzi másként, ugyanolyan gyakran és keményen jár, mint általában. A motorháztető alatt azonban az alkatrészek nem a tervezett módon működnek, és a kopott alkatrészek folyamatos működése éppen azokat a rendszereket károsítja, amelyek a jármű működését tartják. Ezen a ponton a motor káros meghibásodása csak idő kérdése lehet, és néhány száz dolláros javításból olyan lesz, amely gyorsan több ezerbe kerül.
Eltömődött üzemanyagszűrők
A gyakran eltömődött üzemanyagszűrők gyakran a dízel üzemanyag esetleges szennyeződésének első jelei. A szűrőt úgy tervezték, hogy felfogja az üzemanyagban lévő részecskéket, mielőtt azok bejutnának a motorba, és ezek az anyagdarabok iszapcsomókból, fémrészecskékből vagy más nem kívánt részecskékből állhatnak. Ha az üzemanyag-rendszerben a szokásostól eltérően megismétlődik az üzemanyagszűrő cseréje, a probléma gyökere a szűrőbe szállított üzemanyag minőségében rejlik.
Az erősen szennyezett üzemanyag folyamatosan részecskéket és egyéb nemkívánatos anyagokat tartalmaz, amelyek gyorsan eltömítik a szűrőket, ami esetleg más problémákhoz vezethet az üzemanyagrendszerben. Ez a szennyeződés származhat magából az üzemanyagforrásból, vagy éppen a motor üzemanyag-ellátására használt üzemanyagtartály belső korróziójából.
Üzemanyag-szivattyú meghibásodása
Az üzemanyagszűrő gyakori eltömődése esetén az üzemanyag-szivattyú meghibásodása gyakran következik be. Az eltömődött szűrők okozta korlátozások miatt az üzemanyag-szivattyú a tervezettnél erősebben működhet, hogy üzemanyagot szállítson a tartályból a motorba. Amíg az üzemanyag-szivattyú meghibásodik, az üzemanyag-szivattyú nem lesz képes egyenletes üzemanyag-áramot szállítani, ami megszakítja a motor mechanikus löketét és működését. Ez különösen gyorsuláskor lehet észrevehető, ahol megnő az üzemanyag-igény, azonban az üzemanyag-szivattyú nem képes a kívánt ütemben szállítani az üzemanyagot.
Az üzemanyag-szivattyú meghibásodásának tünetei a következők lehetnek:
- Nagy sebességnél rándul vagy fröcsköl
- Teljesítményveszteség gyorsításkor
- Áramkimaradás lejtőn való felhajtás közben
- Teljesítményvesztés vontatás közben
- A motor felpörög, miközben nincs gáz
- A motor nem fog tüzelni
Amikor az üzemanyag-szivattyút a meghibásodásig terhelik, már túl van az egyszerű karbantartáson, hogy a motort újra beindulhassa. Ha az üzemanyag-szivattyú meghibásodik, az üzemanyagvezeték nyomása elveszik, így nem tud üzemanyagot szállítani a motor beindításához. Ezen a ponton a berendezések nagyjavítási leállása várható, hogy az üzemanyag újra megfelelően folyjon.
Részleges befecskendező hiba és a diesel porlasztó hiba jelei
Sajnos a motor részleges működési meghibásodása gyakran észrevétlen marad, amíg nem késő. A motor hatékonyságának hiányát ritkán érzi a felhasználó, de ez komoly üzemképesség- és bevételkiesést okozhat. A motor nem hatékony működésének egyik fő oka a motor üzemanyag-befecskendező rendszerének részleges meghibásodása, amit az emberek többsége nem ért jól. Az injektor részleges meghibásodása nem olyan hibapont, amely számos iparágban jól dokumentált, és ez akadályozza az ilyen jellegű meghibásodásokkal járó tünetek megértését.
Bár a berendezés továbbra is működőképes, a diesel porlasztó hiba jelei általában a csökkent motor hatásfok vagy teljesítmény. A befecskendező rendszeren belüli ilyen hibák tünetei a következők lehetnek:
- Alacsony teljesítmény a motorból
- Csökkentett motorfordulatszám
- Megnövekedett üzemanyag-fogyasztás
- Rossz ciklusidők vagy alacsony sebesség
- Füst
- Alsó fokozat választás
- Zaj
- Gyenge indulás
A fent említett tünetek közül sokat nehéz diagnosztizálni megfelelő szerszámok és felszerelések nélkül, ami miatt a szükséges javítások gyakran elmaradnak. A berendezés folyamatos működtetésével a felhasználó katasztrofális motor- vagy alkatrész-meghibásodást tapasztalhat. Ahhoz, hogy megértsük az üzemanyag-befecskendezés szerepét a motorban mechanikailag, meg kell értenünk a löketciklust az alábbiak szerint.
A dízel égési folyamatának grafikája
A teljesítménylöket során az üzemanyagot befecskendezik a hengerbe, és meggyullad, létrehozva azt az energiát, amely a járművet vagy berendezést meghajtó mechanikai teljesítményhez szükséges. A gyártás előtt a dízel üzemanyag befecskendezőket meghatározott funkcionális tűrésekkel tervezték. Ha ezek a befecskendezők elkezdenek meghibásodni, vagy bármilyen módon eltérnek a tervezett tűrésektől, akkor az égéskamrán belüli tüzelőanyag-permetezési pálya drasztikusan megváltozik.
A befecskendezők szennyezett üzemanyag bevezetésével eltérhetnek a tűréshatáruktól. A szennyezett üzemanyag tönkreteheti és korrodálhatja a befecskendező szelepek fémfelületeit, nagyobb valószínűséggel szennyezett üzemanyag hosszan tartó használata után.
Ezen tényezők bármelyike megváltoztathatja az üzemanyag-befecskendező szelep tervezett működését, ami a motor belső károsodásának hógolyó-effektusához vezethet, amely végül a teljes működőképességű motor meghibásodásához vezethet.
Katasztrofális motor befecskendező szelep meghibásodás
Ha a motor befecskendező szelepe katasztrofális meghibásodást tapasztal, a motor e hirtelen események miatt nem működik tovább. Ezeket a tapasztalt eseményeket általában csak költséges javításokkal lehet helyreállítani, amelyek gyakran a berendezés hosszabb leállását eredményezik.
Az üzemeltetési és berendezés-menedzserek a megfelelő berendezések működésére támaszkodnak a bevételi árrések és az üzleti nyereségesség fenntartása érdekében. Ezen okok miatt kell figyelmet fordítani ezeknek a hibáknak a kezelésére, előrejelzésére és megelőzésére a berendezések megfelelő karbantartásával és üzemeltetésével.
A berendezés-specialisták és az OEM-ek általában az ajánlott karbantartási eljárások szerint működtetik berendezéseiket, amelyek célja az alkatrészek meghibásodásának korlátozása és a berendezés élettartamának meghosszabbítása.
Gyakori, hogy az OEM-ek ezeket a karbantartási eljárásokat javasolják a jótállás fenntartása érdekében. Az üzemanyag-befecskendező szelepek cseréje kritikus eleme ezeknek az OEM-garanciáknak, és az ajánlások gyakran a motor felezési idejére vonatkoznak.
Ez azért javasolt, mert az eredeti gyártók tisztában vannak azzal, hogy a motorokat általában nem minőségi üzemanyaggal látják el, hanem általában szennyezett üzemanyaggal látják el őket, amely idővel károsíthatja a befecskendezőket, és veszélyeztetheti a megbízhatóságot.
Bár a berendezés karbantartó személyzete felelős a motorberendezések kezeléséért és az esetleges problémák elhárításáért, nem lehet mindent előre megjósolni és/vagy megelőzni. Ez gyakran előfordul a szennyezett üzemanyag esetében, mivel az üzemeltetési vezetők gyakran korlátozottak a beszerezhető üzemanyag tekintetében.
Szennyezett üzemanyag használata esetén a befecskendező szelepülék eróziója valószínű, ami részleges működési hibához vezet, ami végül az üzemanyag-befecskendező szelep teljes működési meghibásodásához vezet.
A hiba láncreakciója
- A szennyezett üzemanyagot üzemanyag-befecskendező szelepeken keresztül továbbítják
- Megkezdődik az üzemanyag-befecskendező szelep károsodása
- Csökken az üzemanyagnyomás a befecskendező fúvókán keresztül
- Az üzemanyag mennyisége a befecskendező rendszeren keresztül csökken
- A motor ECU kompenzálására növeli az üzemanyag-terhelést
- Csökkentett üzemanyag porlasztás
- Koromképződés a hengeren belül
- A kibocsátások növekedtek
- Tapasztalt teljesítményvesztés
- Részleges befecskendezési hibapont
- Az injektor kopása folytatódik
- Az üzemanyag-fogyasztás nő
- A motor üzemzavarának látható és hallható jelei
Teljes befecskendezési hiba
A nagynyomású, közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendező szelepeken belül három fő alkatrész van, amelyeket a leginkább károsítanak a dízel üzemanyag szennyeződésének hatásai. Ezek:
- Üzemanyag-befecskendező fúvóka lyukak
- Tűszelep és ülék
- Elektronikus piezo vagy mágnesszelep vezérlésű szelep
- Üzemanyag befecskendező fúvóka
Az üzemanyag-befecskendező fúvókákat úgy tervezték, hogy üzemanyagködöt szórjanak a hengerbe a dugattyús összenyomás és az üzemanyag elégetése érdekében. Ezek az üzemanyagfúvókák elsősorban kétféle kivitelben készülnek: SAC (a pintel tip körüli terület) fúvóka és a VCO (szeleppel borított nyílás) fúvóka.
A nagynyomású közös nyomócsöves (HPCR) befecskendezők elsősorban a VCO típust használják. Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy a befecskendező szelep gyorsan és teljesen leállítsa az üzemanyagot, amikor a befecskendezés befejeződik. Ez lehetővé teszi az üzemanyag-befecskendezés fokozott szabályozását, mivel ez kritikus a HPCR befecskendezőkben.
Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy a befecskendező szelep hirtelen és teljesen leállítsa az üzemanyagot a befecskendezési esemény végén, ezáltal szigorúbb szabályozást biztosítva az üzemanyag-befecskendezési eseménynek. A két formatervezés alább látható.
Az injektorcsúcs
Üzemanyag-befecskendező tű és vezérlőszelep
A modern motorokban két általánosan használt üzemanyag-befecskendező található, az elektronikusan vezérelt egységbefecskendezők (EUI) és a nagynyomású közös nyomócsöves befecskendezők (HPCR). Mindkét tüzelőanyag-befecskendezési típus tűszelepét úgy tervezték, hogy az üzemanyag-befecskendezést követően megakadályozza az üzemanyag átfolyását a befecskendező szelep csúcsán.
Ha egy tűszelep nem tömít megfelelően, az üzemanyag lecsöpög a motor hengerébe és a dugattyú(k)ra. Ez a csöpögő üzemanyag katalizátora lehet súlyos motorproblémáknak és katasztrofális meghibásodásoknak.
A HPCR befecskendező rendszerekben az üzemanyag-befecskendezők folyamatosan nyomás alatt vannak, miközben a motor jár. Ez növeli a károsodás valószínűségét, ha az üzemanyag-befecskendező szelepe meghibásodik. Mindkét típusú elektronikus üzemanyag-befecskendezőnek van egy vezérlőszelepe, amely az üzemanyag-befecskendezési folyamatok időzítését szabályozza. Az EUI injektorok vezérlőszelepeit elektronikus mágnesszelep vezérli. A HPCR befecskendezőket piezoelektromos működtetésű szeleppel vezérlik. Ezeket a piezoelektromos szelepeket gyakran a legkritikusabb befecskendező alkatrésznek tekintik, mivel lehetővé teszik a befecskendező rendszer számára, hogy jobban szabályozza a szelep mozgásának távolságát és a szelep sebességét.
A piezoelektromos szelepek különösen érzékenyek az üzemanyag-szennyeződésre, mivel az elhasználja és károsítja az alkatrészeket, és veszélyezteti a tervezett befecskendezési tűréseket.
Szennyezett üzemanyaggal való hosszan tartó expozíció esetén szennyeződések halmozódhatnak fel a befecskendező szelepben, és a tűszelep letargikus mozgását eredményezhetik. Ez a szelep kopását okozza, és végül az üzemanyag-befecskendező szelepen belüli tűkomponens részleges, ha nem teljes működési meghibásodásához vezet.
Az üzemanyag-szennyeződés okai
A dízel üzemanyagban lévő részecskék a szennyeződések leggyakoribb formája. A vasfémek mikroszkopikus töredékeitől az üzemanyagba kerülő szennyeződésekig és szennyeződésekig különféle szennyeződések tehetők felelőssé az üzemanyaggal kapcsolatos problémák többségéért.
A finomítási folyamatot követően az üzemanyag számos tartályhajón, teherautón és hajón halad át, mielőtt elérné Önt. Emiatt számos lehetséges forrása van a nem kívánt részecskeszennyeződésnek. A régebbi üzemanyagtartályok, különösen a feketevasból készültek, nagyon érzékenyek a rozsdára és a korrózióra.
A korrózió miatt az előzőleg tiszta üzemanyag szennyeződhet, ha olyan tartályba juttatják, amelyen belül rozsda halmozódott fel. Ha egy szállító tartálykocsiban vagy teherautóban van, az állandó rezgések és a csúsztatás összekeverheti a részecskéket az üzemanyaggal olyan pontig, ahol az összes üzemanyag szennyezett.
Ez az üzemanyag gyakran más tartályokba kerülhet elosztás és ömlesztett tárolás céljából, ahol aztán beszennyezheti a többi tartályt vagy berendezést, valamint más üzemanyagot, amely végül odakerül.
Ez a ciklus állandó problémává válik a berendezések és a motorkezelők számára, megnehezítve a szennyezett dízel üzemanyagok forrásának vagy okának pontos meghatározását.
Ritkán lehet tudni, hogy pontosan hol haladtak át az üzemanyagon, mielőtt eljutott volna Önhöz, így a véletlenre bízza a szennyezett üzemanyag kézhezvételének valószínűségét.
Vízszennyezés
A dízel üzemanyagban lévő víz az egyik legaggasztóbb típusú szennyeződés, és egyben az egyik legnehezebben leküzdhető nagy ömlesztett üzemanyagtartályokban.
Mivel az üzemanyagot gyakran látótávolságon kívül tárolják, szállítják és vásárolják, a szennyeződést és a víz felhalmozódását a dízel üzemanyagban rendkívül nehéz észrevenni, hacsak nem megfelelően tesztelik.
Nem csak ez, hanem az üzemanyag vízszennyeződése miatti motorkárosodás is nagyon költséges lehet. A víz számos különböző módon kerülhet be az üzemanyagba.
A dízel üzemanyag higroszkópos folyadék, ami azt jelenti, hogy képes felszívni a nedvességet a körülötte lévő levegőből. Ez problémát jelenthet azokban az üzemanyagtartályokban, ahol a teljes kapacitást hosszabb ideig nem tartják fenn. Ha a tárolótartályban lévő üzemanyagnak több levegőt engedünk a víz kiszívásához, emulgeált víz képződhet, és szuszpenzióban keveredik az üzemanyaggal. A páralecsapódásból származó vízzel kombinálva az üzemanyag és a víz aránya kedvezőtlen, ami azt eredményezheti, hogy szennyezett üzemanyag kerül a motorba vagy a szállított berendezésbe.
Egyes esetekben a vízszennyeződés az üzemanyag-befecskendező csúcsainak felrobbanását okozhatja, ha a víz az üzemanyagszűrőn keresztül a motorba jut. Mint potenciálisan katasztrofális szennyeződés, a túlzott mennyiségű víz az üzemanyagban csökkentheti a motor teljesítményét az üzemanyagban rendelkezésre álló energia csökkenése miatt. Nem csak ez, hanem az üzemanyagban lévő víz is növelheti azt a hőmérsékletet, amelynél az üzemanyag megfagy a motor alkatrészeiben. Ez különösen problémás lehet hideg éghajlaton, ahol az üzemanyag gélesedése már aggodalomra ad okot. A vízszennyező anyagok másik fajtája a szabad víz. A szabad víz rétegként képződik a tárolt tüzelőanyag alatt a fázisszétválás után. Az üzemanyag-tároló tartályban lévő szabad víz jelenlétével a mikrobiális növekedés lehetséges elszaporodását eredményezi az üzemanyagban.
Ha figyelmen kívül hagyjuk a szabad víz jelenlétét, a mikrobaszaporodás megtörténik abban a rétegben, ahol a víz találkozik az üzemanyaggal. Az üzemanyagban lévő szénhidrogének táplálékot és energiát biztosítanak a „dízelbogarak” (amit gyakran „algának” neveznek) gyors terjedéséhez.
Amint a mikrobiális elszaporodás létezik az üzemanyagtartályban, az iszap a mikrobák által elfogyasztott szénhidrogének hulladék melléktermékeként fejlődik ki.
Diesel porlasztó hiba jelei összegzése
A motorok és berendezések minőségi tüzelőanyagra támaszkodnak a tervezett működéshez, és ha nem ezt a szabványt biztosítják (ami gyakran előfordul), az alkatrészek fokozatos kopása és tönkremenetele költséges javításokhoz vezethet, különösen az üzemanyag-befecskendezésben és környékén. rendszer.
Az üzemanyag minőségének biztosítása és a szennyeződések hatásainak mérséklése érdekében javasolt az üzemanyag-karbantartó rendszerek és eljárások bevezetése. Általános fogyasztói szinten ez azt jelentheti, hogy üzemanyag-adalékot kell használnia járművének tankolásakor. Az üzleti működés szintjén ez automatizált üzemanyag-kezelő rendszerek telepítését jelentheti az ömlesztett üzemanyag fényesítésére és a szennyeződés elszaporodásának megakadályozására.